Praktický příklad
Praktický příkladPříklad: Vliv ekonomické dev. expozice na firmu působící pouze v tuzemsku Ekonomickou devizovou expozicí je ovlivněn i podnik, který se zahraničím vůbec neobchoduje. Působí na domácím trhu a veškeré vstupy čerpá z tuzemska. Je to způsobeno tím, že změnou devizového kursu se český výrobek stává pro zahraničí levnějším (dražším), což vede ke zvýšení (snížení) poptávky na českém trhu a postupně ke zvýšení (snížení) CF českého výrobce. Tuto situaci si ukážeme na následujícím příkladě: Zadání příkladu:Na českém trhu působí firma, která vyrábí jogurty. Jogurty prodává pouze na domácím trhu, odkud čerpá i veškeré vstupy. Určitý druh jogurtu prodává za cenu 12 Kč. Ročně prodá 500 000 ks. Náklady na výrobu jednoho jogurtu jsou 7 Kč. Jestliže budeme abstrahovat a předpokládat, že se jedná o jediný výrobek firmy, můžeme sestavit schematické CF firmy. Na domácí trh dodává stejný druh jogurtu i rakouská firma, která prodává tento produkt na rakouském trhu za cenu 0,4 EUR. Při současném kurzu 30 CZK/EUR je cena výrobku v ČR 12 Kč. ŘešeníTab. č. 1 – Porovnání CF české firmy při různých úrovních dev. kurzu
Z tabulky je patrné, že v případě depreciace dojde ke zvýšení ceny rakouského výrobku. Následné zvýšení poptávky po českém produktu zvýší jeho produkované množství a tudíž i cash flow české firmy. V případě apreciace naopak dojde ke zlevnění rakouského výrobku, což v konečném důsledku vede ke snížení cash flow české firmy. Tab. č. 2 – Zobecněné výsledky příkladu č. 1
Náš tip: Vhodný zážitkový dárek pro muže Vám pomůžeme vybrat zde. Náš tip: Chcete-li se dozvědět podrobnější informace o půjčkách online, zavítejte na web Maxi-Půjčky.cz. |